Marte Gunnufsen

FLESH

13.mai - 12.juni 2016

Med et overordnet ønske om å fremstille kropp som abstrakt skulptur, har Gunnufsen bearbeidet tradisjonell, japansk bondage innenfor retningen shibari/ kinbaku. Dette presenteres gjennom mediene video, lyd og installasjon. Utstillingens visuelle fokus er den anatomiske transformasjonen som oppstår som følge av binding og tyngdekraft.

Shibari: å binde

Kinbaku: å binde stramt

 

Shibari/ kinbaku har røtter tilbake til samuraitiden 700 år tilbake i tid. Krigerne benyttet tau som praktisk håndverk for å immobilisere fanger. Bindeteknikken utviklet seg videre via kampsporten ”Hojojutsu” og edo-periodens teater til nåtidens erotiske bondage.

 

Shibari/ kinbaku utføres med lin, jute- eller hemptau som bindes i geometriske mønstre over deler av kroppen. Oftest blir det utført mellom to personer, der en binder og den andre blir bundet. Gjerne hengende fra taket.

 

Til utstillingen har Gunnufsen gjort en ny musikkinnspilling av renessanseverket Miserere av Gregorio Allegri (1582 1652). Opptakene ble gjort i Emanuel Viegelands mausoleum med Ensemble Calliophon. Denne gruppen har spesialisert seg på renessansemusikkens fremføringspraksis. Marte Gunnufsen (født 1980, Justøya) bor og arbeider i Oslo. Gunnufsen har en MA i utøvende klassisk klaver med spesialisering i samtidsmusikk fra Griegakademiet i Bergen og Norges Musikkhøyskole i Oslo (2009) og BA fra Kunsthøgskolen i Bergen (2014). Hun har deltatt på soloog gruppeutstillinger ved museer og gallerier i Norge, Finland, USA, Sverige og Nederland.

 

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes vederlagsfond og Norsk Kulturråd.